Skolēnu grupas mobilitātē Itālijā

No 19.05. līdz 23.05.2025. skolēnu grupa piedalījās Gulbenes novada vidusskolas organizētajā izglītojošā īstermiņa skolēnu grupas mobilitātē Itālijā, pilsētā Palermo, uzņemošā skola: ISTITUTO COMPRENSIVO STATALE “SPERONE – PERTINI”.

Gandrīz visi jaunieši, kuri devās uz Palermo, jau Latvijā iepazinās ar itāļu jauniešiem, tika izveidota kopīga Padlet siena, kurā jaunieši ievietoja informāciju par sevi, savu skolu un nedēļas plānus. Jaunieši jau Latvijā iesāka mācīties, apgūt dažādus jautājumus saistībā ar vidi: piedalījās nodarbībās, kur laboratorijā izpētīja, kā lietus piesārņojums ietekmē dabu, kādi ir dabīgie indikatori vidē, kas norāda uz piesārņojuma līmeni, u.c. aktivitātes.

Viesojoties skolā, skolēniem bija iespēja salīdzināt, kādas ir klašu telpas mūsu skolā un kādas uzņemošajā skolā. Piemēram, mums katrā klasē ir interaktīvā tāfele vai ekrāns, tur – katras dienas izskaņā ekrānus saliek vienkopus skolas zālē. Beidzoties mācību stundām, skola ir tukša. Mums pie skolas ir plaši sporta laukumi. Mums skolā ir siltas pusdienas, šajā skolā pusdienas netiek nodrošinātas.

Pilsētā, arī skolas teritorijā, ir ļoti daudz atkritumu. Skolotājas atzina, ka mūsu, Gulbenes, pilsēta ir ļoti tīra un zaļa. Palermo sākot domāt par lielajiem atkritumu kalniem pilsētā, bet vēl daudz darāmā, lai būtu patīkami skati pilsētā. Atsevišķos pilsētas rajonos atkritumu savākšanas un šķirošanas jautājumi jau ir sakārtoti.

Jauniešu grupas mobilitāte Palermo bija vērsta uz vides jautājumiem, fokusējoties uz tēmu “Ūdens”. Saistībā ar šo tēmu jaunieši izpētīja ūdens piesārņojuma datus pasaulē, meklējot atšķirīgās un kopīgās problēmas attālajās valstīs Latvijā un Itālijā/Sicīlijā. Jaunieši apmeklēja jūras eko muzeju, kur interaktīvā veidā iepazina okeāna pasauli un videi draudzīgu un nedraudzīgu paradumu ietekmi uz vispasaules ūdeņiem. Skolēni uzzināja, ka savulaik, būvējot šo pilsētu, atkritumi tika izgāzti jūrā, tāpēc šodien tikai ļoti maza salas piekrastes daļa ir izmantojama kā pludmale. Netika domāts par nākotni. Veicot uzdevumus, skolēni redzēja, ka arī šodien atsevišķās piekrastes daļās tiek izgāzti sadzīves atkritumi, mazās upītes piesārņojuma dēļ ir aizaugušas.

Notika diskusijas par katra jaunieša personīgajiem paradumiem un iespējamo ietekmi gan uz vietējiem ūdeņiem, gan uz pasaules ūdeņiem. Kā atgādinājumu sev par piedzīvoto, jauniegūto un izvirzītajiem mērķiem rūpēties par dabu jaunieši veidoja savus saukļus un/vai logo uz pārstrādāta auduma iepirkumu maisiņiem.

Neatņemama Erasmus+ pieredzes daļa ir kultūru iepazīšana, to paradumi, vide, kas veido tieši šo jauniešu vēsturi. Mūsu novada jauniešiem bija iespēja iepazīt pilsētu, no kuras nāk romāna “Gepards” autors Džuzepe Tomazi di Lampedūza, kurš ilgu laiku savas dzīves ir pavadījis mūsu novada pērlē Stāmerienas pilī un bija precējies ar latvieti Aleksandru Alisi fon Volfu. Šos uzvārdus mūsu jaunieši bieži dzird dažādās nodarbībās par novadu un tā pētniecību, un tagad bija iespēja mērot lielo attālumu un iepazīt tik atšķirīgo kultūru, laika apstākļus un vidi, kas ļoti atšķiras no mūsu mazpilsētas. Latvijā stāstījām par Dziesmu un deju svētkiem, demonstrējām dejas, deju tērpus un mācījām tautu dejas, bet Palermo mūsu jauniešus iesaistīja mūzikas stundā, kur mācījās spēlēt dažādus instrumentus perkusionistu nodarbībā. 

Vairākiem jauniešiem šajā grupā bija grūtības ar angļu valodu, šeit bija lieliska iespēja pārkāpt pāri savām bailēm un mēģināt izmantot tik, cik zina, kā arī iedvesmoties nākotnē vairāk pievērst uzmanības savu valodas un komunikācijas prasmju attīstīšanai. Ikdienā ļoti svarīga bija savstarpējā komunikācija, valodas krājuma vētīšana un paplašināšana. Piemēram, nodarbība skolā “Vakariņas ar slepkavu”, kurā skolēni tika sadalīti jauktās grupās (Gulbenes un Palermo) un, lasot situāciju aprakstus, savstarpēji apspriežoties, grupai vajadzēja secināt, kurš ir slepkava un kāpēc.

Noslēguma dienā skolēnu pāriem tika iedotas aploksnes ar daudziem vārdu savienojumiem, atsevišķiem vārdiem, no kuriem, savstarpēji sadarbojoties, vajadzēja izveidot dialogus, norunāt tos. Skolēni ar ļoti labu valodas izpratni izveidoja garus un interesantus dialogus, atraktīvi tos parādīja citu pāru dalībniekiem.

Jautājumu uzdošana un atbildēšana nodarbību laikā, muzeju apmeklējumos, ieklausīšanās citu sarunās – tas viss attīstīja valodas kompetenci.

Grupā bija divi puiši ar kustību ierobežojumiem, kas veicināja grupas saliedētību, lai atbalstītu un iesaistītu puišus aktivitātēs un palīdzētu ar nokļūšanu no vienas vietas līdz citai. Pilsēta, diemžēl, nav labi pielāgota pārvietošanās iespējām ar ratiņkrēslu, līdz ar to, pārrunājot ar jauniešiem, tie atzina, ka ir mācījušies iecietību un saskatīt pasauli no citas perspektīvas, kā arī, iespējams, novērtēt, ka viss tas, kas mums katram ir, nemaz nav tik pašsaprotams ikvienam. Jaunieši ir no dažādām klasēm un turpmāk skolā sveicinās viens ar otru, pārrunā piedzīvoto, tātad ieguvuši jaunas paziņas no paralēlklasēm. Jaunieši anketās bieži min, ka vēlētos vairāk iepazīt savas paralēlklases un veidot kopīgus pasākumus. Iespējams, ka tieši šie jaunieši būs kāda jauna pasākuma iniciatori.

Gan mobilitātē Latvijā, gan Itālijā grupa pievērsās arī digitālu prasmju attīstīšanai, iepazīstot un izmēģinot darbu ar droniem un citām ierīcēm, kas pieejamas robotikas nodarbībās. Paplašinot savas digitālās prasmes, skolēni mācījās veidot hologrammas. Tēma “Ūdens, tā iemītnieki”.

Vairāki jaunieši izrādījuši interesi pēc mobilitātes pievienoties skolas robotikas pulciņam. Kopumā jaunieši ir paplašinājuši savu redzesloku, iemācījušies pieņemt un tolerēt ikvienu sev apkārt, guvuši starptautisku pieredzi bez tieša ģimenes atbalsta, kas veicina šo jaunieši pašizaugsmi, ticību sev un uzticēšanos apkārt esošajiem.

Skolotāja Ruta Jansone

Finansē Eiropas Savienība. Tomēr paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Valsts izglītības attīstības aģentūras uzskatus un viedokļus. Ne Eiropas Savienību, ne piešķīrēju iestādi nevar saukt pie atbildības par tiem.

Dalīties