Karjeras izglītība

Karjeras veidošana ir nepārtraukts pārmaiņu process mūža garumā, kura gaitā cilvēks izmanto informāciju par sevi un apkārtni,

 lai izvēlētos nodarbošanos, mācību jomu, kā arī konkrētu profesiju.

Karjeras izglītības mērķis ir organizēt izglītības saturu un izglītības ieguves procesu, nodrošinot izglītojamajam pašizpētei, karjeras izpētei un karjeras plānošanai un vadīšanai nepieciešamo pamatzināšanu un pamatprasmju apguvi, radīt pamatu savlaicīgu, apzinātu un ar iespējām līdzsvarotu personīgo lēmumu pieņemšanai par turpmāko izglītību.

Karjeras izglītības uzdevumi

1. Palīdzēt skolēniem pašattīstīties:

  • izprast sevi un novērtēt savas stiprās un vājās puses,
  • izveidot elastīgu skatījumu uz dzīvi un reālistiskas gaidas attiecībā uz savu karjeru,
  • attīstīt prasmes un attieksmes, kas palīdzēs veidot karjeru, piemēram, pašapziņa, pašpaļāvība, spēja “sevi pasniegt”, mērķu izvirzīšana un darbības plānošana mācību un personīgajā dzīvē,
  • analizēt savu personīgo pieredzi, intereses, dotumus, iemaņas un spējas, vērtības, mērķus, personīgās īpašības, sasniegumus.

2. Motivēt un palīdzēt izpētīt dažādas karjeras iespējas:

  • izprast izmaiņas sabiedrībā un kā tās ietekmē karjeru attīstību,
  • izpētīt dažādas karjeras un iespējas to veidošanai,
  • izpētīt un izvērtēt darba tirgu, nodarbinātības un profesiju, izglītības un apmācības iespēju attīstības tendences,
  • salīdzināt un samērot personīgos sasniegumus un īpašības ar tiem sasniegumiem un īpašībām, kas ir nepieciešamas konkrētai tālākai karjerai/mācībām/studijām,
  • piedalīties darba izmēģinājumos,
  • uzzināt, kur un kā iegūt vajadzīgo informāciju, resursus un palīdzību,
  • gatavoties pārejai no mācībām uz darba dzīvi vai uz tālākām mācībām/citu darbu,
  • izpētīt un pārdomāt savas personīgās un sabiedrības vērtības,
  • uzzināt, kādas prasības izvirza darba devēji, kādas prasmes un personīgās īpašības palīdz noturēties darba tirgū.

3. Palīdzēt plānot un vadīt savu karjeru:

  • apgūt karjeras vadības prasmes,
  • noteikt savas attīstības vajadzības,
  • pilnveidot savas zināšanas un prasmes,
  • apzināties informācijas ieguves un konsultēšanas iespējas,
  • veidot savu personīgās karjeras plānu,
  • attīstīt pieņemto personīgo lēmumu plānu īstenošanas prasmes,
  • veidot izpratni par karjeras saistību ar sasniegumiem izglītībā un mūžizglītību.

Karjera ir personības mērķtiecīgs, jēgpilns visas dzīves gājums, kurā summējas visas indivīda dzīves lomas, brīvā laika aktivitātes, mācības un darbs.

Izvēloties savas profesionālās karjeras virzienu un profesiju, jāņem vērā trīs būtiski nosacījumi:

  • lai profesija būtu interesanta un saistoša,
  • lai profesija atbilstu spējām,
  • lai varētu atrast darbu šajā profesijā.

Lai apzinātu iespējamo profesionālo virzienu, nepieciešams iepazīt pašam sevi, apzināt savas intereses, spējas, prasmes un noderīgo pieredzi, izpētīt tās jomas, kuras Tevi interesē – kur šādi profesionāļi strādā, kādos apstākļos, kādi ir galvenie pienākumi, darbības jomas, iespējamais atalgojums. Nākošais solis būtu modelēt savu ideālo darbu, apzināties, kādi faktori Tev darbā ir svarīgi.   Lai sekmīgi veidotu karjeru, svarīgi ir domāt, darboties aktīvi un mērķtiecīgi, veicināt karjeras attīstību, mācīties pieteikt sevi darba devējam un iegūt arī atgriezenisko saikni no citiem par savas karjeras gaitu.

Plānojot savu personīgo dzīvi, veidojot profesionālo karjeru un izvēloties profesiju, ir svarīgi saprast— ko pats cilvēks GRIB, VAR  un ko  VAJAG sabiedrībai.

GRIBU — tās ir cilvēka intereses, vēlmes, centieni, būtiskais dzīvē un darbā.  Iespējams, ka, nosaucot visas savas intereses, vēlmes, nodarbošanos, kas saista, patīk un ko gribētos darīt, būtu ļoti garš saraksts. Daudziem izglītojamajiem ir plašs interešu loks, un ir visai grūti izšķirties, kuru no savām interesēm izvēlēties profesionālajai realizācijai, bet ko atstāt kā vaļasprieku. Lai pieņemtu pareizo lēmumu, nepieciešams izzināt potenciālās darbības virziena/profesijas saturu, darba pienākumus un apstākļus.

VARU — tās ir cilvēka prasmes, zināšanas, spējas, īpašības, stiprās puses, kā arī veselības stāvoklis,— visas profesionāli nozīmīgās īpašības. Kad ir noskaidrotas profesionālās intereses, svarīgi saprast, vai indivīdam piemīt šīm interesēm atbilstošas spējas. Spējas vispilnīgāk atklājas un attīstās tieši darbībā — mācībās vai jau praktiskajā darbā.

VAJAG — tās ir profesijas un kompetences, kas konkrētajā vietā un laikā darba tirgū ir pieprasītas, tātad — kādi speciālisti un kādas kompetences ir nepieciešamas tagad un tuvākajā nākotnē; tāpēc, izglītojamajam izvēloties izglītības virzienu, ir jāuzzina, kādas zināšanas un prasmes (kompetences) var apgūt mācoties/ studējot vienā vai otrā programmā  arodskolā, tehnikumā, koledžā, augstskolā, kuru piedāvā izglītības iestādes. Jāapzinās, ka mainās pašas profesijas, to saturs un attiecīgi arī kompetences konkrēto darba uzdevumu veikšanai, tāpēc  ir jābūt gatavam arī turpināt mācīties.

Dalīties