2020. gadā, vēl toreizējā Gulbenes novada valsts ģimnāzijā sāka īstenot Erasmus+ projektu “Atbalsts efektīvākai kompetenču izglītības ieviešanai skolā”, ko vēlāk pārņēmām Gulbenes novada vidusskolā.
Projekta pēdējā mobilitāte, strukturētie kursi “Introduction to the Finnish Education Model” un darba ēnošana notika Somijas pilsētā Helsinkos. Uz kursiem Gulbenes novada vidusskolas direktore un viens pedagogs. Šī valsts tika izvēlēta jau projekta tapšanas procesā, jo tā ir izslavēta ar kvalitatīvu izglītības sistēmu un labu materiālu bāzi skolās. Somijas izglītības sistēma pēc Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (angliski – Organisation for Economic Co-operation and Development jeb OECD) starptautiskajiem skolēnu salīdzinošajiem pētījumiem ir viena no labākajām pasaulē. Par to stāsta, raksta un lasa daudzviet pasaulē, apraksta zinātniskos izdevumos, un par to ir dzirdējuši vairākums pedagogu. Somu izglītības sistēma ir veidota uz pozitīvas mācīšanas un sadarbības ar skolēnu pamata, kas tiek izmantots, lai veidotu skolēna motivāciju un labprātīgu piedalīšanos mācību procesā. Sadarbības mācīšanās mērķis ir stimulēt skolēnu pārdomas un kritisko domāšanu un dalīties ar savām idejām. Nav noslēpums, ka gatavojoties pārmaiņām Latvijas izglītības sistēmā un izstrādājot pilnveidoto mācību saturu un pieeju, Skola2030 eksperti ņēmuši tieši šo piemēru.
Kursu laikā bija iespēja iegūt labāku izpratni par Somijas progresīvo mācību stilu un praktiskām metodēm, kā arī dažādām bērncentrētām pieejām un sadarbības mācīšanos. Somija ir zināma arī ar to, ka IT ir kļuvušas par vienu no galvenajiem rīkiem efektīvās apmācības un mācīšanās procesos. Kursu laikā dalībnieki tika iepazīstināti ar šiem rīkiem un metodēm, apciemoja vienu no pazīstamākajām vidusskolām Helsinkos -Alppila Secondary school, kur katrs vēroja vienu stundu, kā arī iepazinās ar skolēnu viedokli par izglītības sistēmu Somijā, tās efektivitāti, attieksmi pret skolotājiem un skolu.
Apkopojot informāciju pēc redzēta un dzirdētā, droši varam teikt, ka Latvijas izglītības sistēma ir uz “pareizā ceļā”, diemžēl, augstākam un ātrākam progresam ir nepieciešams liels finansiāls atbalsts no valsts puses.
Ar savu gūto pieredzi kursos, GNV pedagogi tika iepazīstināti 30.novembrī.
Kursu dalībnieces L.Ūdre-Rizga, O.Miezīte